Managementvennootschappen:
de huidige fiscale discussiepunten
en wat met de toekomst?
€165,00 excl. btw
WEBINAR OP DONDERDAG 5 FEBRUARI 2026
Mr. Henk Verstraete en mr. Esther Everaert (Stibbe)
2 uren / 2 punten (OVB – IBJ – ITAA – IGO)
Beschrijving
Managementvennootschappen zijn de laatste tijd niet meer uit de pers weg te denken en komen duidelijk in het vizier van de minister van Begroting in een poging om meer inkomsten te kunnen vinden in het kader van de begrotingssanering. De maatregelen waaraan gedacht wordt, gaan substantieel verder dan de reeds aangekondigde nieuwigheden.
De belangrijkste te verwachten fiscale wijzigingen voor managementvennootschappen in België zijn immers vooral ingegeven door het regeerakkoord 2025 en de recent goedgekeurde programmawet. Deze wijzigingen raken verschillende fiscale optimalisatietechnieken en verloningsstructuren die klassiek gebruikt worden bij managementvennootschappen.
Tijdens deze webinar zullen mr. Henk Verstraete en mr. Esther Everaert een praktijkgericht overzicht geven van de op dit ogenblik voorkomende discussiepunten met de fiscus bij het gebruik van managementvennootschappen en zullen zij uiteraard ook even stilstaan bij de geplande hervormingen (en de mogelijke impact van de hervormingen op deze discussiepunten).
U kan deze opleiding live volgen of achteraf bekijken, in beide gevallen ontvangt u een vormingsattest.
DATUM EN UUR
- Donderdag 5 februari 2026
- 12u30 – 14u30
DOCENTEN
- Mr. Henk Verstraete, advocaat-vennoot Stibbe / prof. Fiscale Hogeschool / gastdocent KU Leuven
- Mr. Esther Everaert, advocaat Stibbe
PROGRAMMA
12u30 – 14u15: uiteenzetting
De belangrijkste discussiepunten met de fiscus inzake managementvennootschappen. Met telkens aandacht voor de huidige standpunten van de fiscale administratie, de mogelijke impact van recente wetswijzigingen, mogelijke verweermiddelen, tips & tricks…
1. De realiteit van de geleverde prestaties
- De fiscus betwist regelmatig of de managementvennootschap daadwerkelijk reële en substantiële diensten heeft geleverd aan de exploitatievennootschap. Vaak worden facturen verworpen met het argument dat er niet kan worden aangetoond dat er concrete prestaties zijn geleverd.
- Quid als de (management)vennootschap geen personeel heeft of als de activiteiten niet verschillen van die van de natuurlijke persoon die voordien diensten leverde aan de exploitatievennootschap of daar bestuurder was?
2. Fiscale aftrekbaarheid van managementvergoedingen betaald door de exploitatievennootschap
- Het afdoende documenteren van de geleverde prestaties is essentieel voor de fiscale aftrekbaarheid van management fees.
- De fiscus onderzoekt of er daadwerkelijk ten behoeve van de exploitatievennootschap werd gehandeld door de vertegenwoordiger van de managementvennootschap en niet louter door de bestuurder in persoonlijke hoedanigheid.
- Quid met bestuurdersvergoedingen en tantièmes?
3. Voorkoming van fiscaal misbruik of simulatie
- Quid met schijnzelfstandigheid, schijnwerknemerschap en sociale fraude, nu dit prominent op de agenda van de fiscus zou komen te staan (cf. de meest recente beleidsakkoorden en het regeerakkoord van 2025).
4. Controle van dividenduitkeringen, bezoldigingen en andere uitkeringen door de managementvennootschap
- De controle door de fiscus of uitkeringen van winsten, dividenden, lonen en andere voldoen aan de minimale wettelijke en fiscale vereisten:
- uitkering van een minimumbezoldiging aan bedrijfsleiders om het verlaagde tarief in de vennootschapsbelasting te kunnen toepassen (en te behouden);
- quid met bepaalde voordelen van alle aard, zoals bv. appartement aan zee?;
- quid met bestuurdersvergoedingen en tantièmes?;
- optimale verloningsstructuren binnen de wettelijke kaders;
- toepassing van het attractiebeginsel?;
- correcte aanleg van liquidatiereserve.
- Recente fiscale hervormingen (zoals beslist in het regeerakkoord 2025) wijzigen o.a. wachttijden voor uitkering van liquidatiereserves en de toepassing van de verlaagde tarieven van de roerende voorheffing op VVPRbis dividenden.
- Wat is de impact van de invoering van de meerwaardebelasting?
5. De geplande hervormingen: een overzicht
14u15 – 14u30: vraagstelling en einde
DOELGROEP
- advocaten, notarissen, magistraten en bedrijfsjuristen
- accountants, belastingconsulenten, bedrijfsrevisoren, fiscalisten
- financiële en algemene directies met goede vooropleiding
DEELNAMEPRIJS
€165 (excl. 21% btw) inclusief relevante documentatie.
Indien u beroep doet op de KMO-portefeuille, dient u enkel het BTW-bedrag over te schrijven. Voor de deelnameprijs, zijnde € 165, kan u de KMO-portefeuille aanvragen. Het erkenningsnummer voor de KMO-portefeuille van LegalLearning is DV.O222464 (Fides Ganda BV).
Wenst u meerdere opleidingen te volgen bij LegalLearning?
Overweeg dan zeker ons Abonnement (een jaar lang onbeperkte toegang tot alle live en on demand webinars)
ATTEST
- OVB: 2 standaardpunten
- IBK: 2 punten
- ITAA: 2 uren
- IGO: aanvraag ingediend
PRAKTISCH
Na uw inschrijving krijgt u een bevestigingsmail voor uw deelname aan deze live-webinar. De factuur volgt later.
Enkele uren voor de start van degze webinar krijgt u per mail een inlogcode, samen met de slides en de documentatie.
Tijdens de webinar kunt via een chat-functie vragen stellen, die op het einde van de webinar in de mate van het mogelijke door de spreker(s) worden beantwoord.
Het attest wordt u na afloop per mail bezorgd en desgevallend door ons geregistreerd bij uw beroepsorganisatie.
Indien u verhinderd bent om live te kijken zal u deze webinar achteraf ‘on demand’ kunnen bekijken, mét vormingsattest.
Andere suggesties…
-
Beroep doen op externe dienstverleners :
€120,00 excl. btw Inschrijven
6 valstrikken (en tips om die te ontlopen) -
Bestuurdersaansprakelijkheid na 1 januari 2025:
€165,00 excl. btw Inschrijven
een handleiding voor de bestuurder -
Aansprakelijkheid van hulppersonen
€165,00 excl. btw Inschrijven
in en buiten de contractketting.
Een analyse in het licht van Boek 6 -
Het belang van exit regelingen voor aandeelhouders: 6 exit methoden onder de loep
€195,00 excl. btw Inschrijven